CONSULTANTA PROFESIONALA si RECRUTARE de PERSONAL
Consiliere si orientare profesionala

CONSILIERE ȘI ORIENTARE PROFESIONALĂ ȘI VOCAȚIONALĂ

                ,,Comoara cunoașterii”

Tractorul unui fermier nu mai mergea. Toate rudele şi prietenii fermierului au încercat să repare ceea ce era stricat. În cele din urmă, fermierul a chemat un specialist. Acesta l-a verificat, a ridicat capota şi s-a uitat la toate cu atenţie. A luat un ciocan. Cu o singură lovitură într-o anumită parte a motorului, l-a pus din nou în funcţiune. Motorul a început să meargă ca şi cum niciodată nu a fost stricat. Dar, când fermierul a văzut nota de plată a expertului, s-a înfuriat.

― Ce, îmi ceri 50 de dolari, când tot ceea ce ai făcut a fost o lovitură de ciocan?

― Dragă prietene, a replicat omul. Pentru lovitura de ciocan am calculat un singur dolar. Dar cer 49 de dolari pentru faptul de a fi ştiut unde să lovesc cu ciocanul.

(după Peseschkian, 2006)

ARGUMENT:

Într-o societate ca a noastră, în care singura constantă a ajuns să fie schimbarea, se impune tot mai pregnant nevoia de adaptare. În această adevărată junglă a realității contemporane, adaptarea este de multe ori similară cu supraviețuirea.

Lupta acerbă, aproape fară scrupule , pentru caștigarea și apoi pentru menținerea unui statut social, care să ne confere stabilitate financiară și nu numai, se face resimțită cel mai vizibil pe piața muncii.

Dinamica actuală  a pieței muncii, aduce în prim-planul atenției necesitatea de acordare a consilierii și orientării profesionale. In contextul permanentei competiții între cerere și ofertă, pregătirea temeinică pentru o viitoare profesie, reprezintă un deziderat incontestabil.

Noile cerințe dictate de nevoile complexe ale schimbărilor, exercită mari presiuni sub aspectul social, dar mai ales profesional.

Astfel, la acest ultim nivel, apare nevoia de înaltă calificare, reciclare, policalificare, specializare, dar mai ales reconversie profesională, ca o continuă perfecționare, cu precădere pentru persoanele de vârsta adultă.

Investiția în resursa umana s-a dovedit a fi întotdeauna ( indiferent de context), cea mai sigură pe termen scurt, mediu și lung.

Este evidentă nevoia de a crea noi programe de formare a factorului uman, în domenii de activitate din sectorul actual economic și social .

Orientarea pentru alegerea unui traseu profesional optim, are rolul de a sprijini factorul uman în procesul decizional cu privire la carieră, prin oferirea de informații și prin facilitarea interpretării și utilizării acestora.

Flexibilitatea și controlul asupra propriei dezvoltări a carierei, au la bază dezvoltarea a cinci domenii de competență ( Băban, 2001 ): cunostințe despre sine, informații opționale, luarea deciziei, planificarea și promovarea personala.

Deloc lipsit de importanță, serviciul de mediere a muncii ( art.59 din legea 76 și art. 5 (2) din legea 116/2002), este activitatea prin care se realizează la modul cel mai concret colaborarea dintre angajatori și cei aflați în căutarea unui loc de muncă.

CPRP  își propune să vină prin serviciile sale în întâmpinarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, a șomerilor sau a celor angajate, dar care doresc să-și schimbe locul de muncă, oferind informații cu privire la locurile de muncă vacante și condițiile de ocupare a acestora, realizând preselecția , evaluarea competențelor și repartizarea candidaților corespunzătoare cu cerințele specifice, prin oferirea de planuri individuale de mediere și seminare informative.

SCOPUL CONSILIERII: dezvoltarea capacităţii de planificare a carierei, prin alegerea traseului  profesional optim şi realist, în raport cu identitatea vocaţională şi oferta socială din piața muncii.

 

OBIECTIVELE CONSILIERII:

1. facilitarea identificării elementelor componente ale identităţii vocaţionale;

2.oferirea unui suport informativ/formativ cu privire la pregătirea educaţională și profesională necesară planului de carieră;

3. asistarea factorului uman în procesul decizional cu privire la carieră.

4. formarea deprinderilor de dezvoltare a resurselor legate de promovare(CV, scrisoare de intenţie, portofoliu) , prezentarea la un interviu de angajare, etc.

Eşti interesat să te cunoşti mai bine ? Îţi propunem câteva teste de autoevaluare.

  Încearcă, nu ai nimic de pierdut !

 

  1. I.                   Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

  • Interese : ce sunt interesat să fac; ce activităţi îmi plac / nu îmi plac; în ce mediu de muncă m-aş simţi cel mai bine etc.
  • Valori : care sunt lucrurile importante pentru mine; ce vreau să obţin de la carieră etc.
  • Abilităţi : ce pot să fac cel mai bine; care sunt cele mai importante aptitudini; care  sunt punctele mele tari şi slabe etc.
  • Personalitate : ce calităţi am care m-ar ajuta în muncă; cum va influenţa stilul meu personal alegerile pe care le voi face etc.

 

ANEXA 1

 

INTERESE

 

Iată un mod uşor prin care îţi poţi descoperi domeniul de interese, acele tipuri de activităţi pe care le realizezi întotdeauna cu drag.

Încercuieşte enunţurile care te descriu cel mai bine:

1. Îmi place mai mult să fabric (confecţionez) ceva decât să citesc o carte.

2. Îmi place să rezolv şi să găsesc soluţii pentru problemele care îmi dau bătaie decap.

3. Îmi place să-i ajut pe alţii când au nevoie.

4. Pentru mine, cea mai importantă metodă de a învăţa lucruri noi este de a citi cevareferitor la subiectul respectiv.

5. Îmi place munca manuală.

6. Îmi place să fiu şef.

7. Prefer să cunosc toate datele unei probleme înainte de a mă apuca de rezolvareaei.

8. Îmi place să am grijă de alţii.

9. Îmi place să concep, să inventez lucruri noi.

10. Îmi place să mă exprim prin artă.

11. Mi-ar plăcea o muncă în care aş putea fi în relaţie cu alţii toată ziua.

12. Îmi place să lucrez cu materiale şi echipamente.

13. Îmi face plăcere să aflu lucruri şi idei noi.

14. Cooperarea cu alţii îmi pare o stare firească.

15. Caut să descopăr cum funcţionează lucrurile demontându-le.

16. Aş alege să lucrez cu maşini şi obiecte mai degrabă decât cu oamenii.

17. Reuşesc în mod obişnuit să influenţez oamenii să facă lucrurile în felul meu.

18. Îmi place să construiesc şi să repar obiecte.

19. Cercetarea pe care trebuie să o efectuez pentru a-mi realiza proiectele îmiconvine.

20. Îmi place să intru în relaţie cu oamenii.

21. Caut să găsesc idei şi modalităţi noi de a efectua lucrurile.

22. Solicit părerea altora.

23. Îmi place să învăţ să folosesc diverese instrumente/echipamente.

 

INTERPRETARE

Dacă ai încercuit enunţurile 1, 5, 9, 12, 15, 16, 18, 23 – îţi place lumeaobiectelor, despre ea ai cunoştinţe, în ea te descurci. Te atrag ocupaţiile care se referăla următoarele domenii: mecanică, producţie utilaje, construcţii mecanice, reparaţii şiîntreţinere, transporturi, meşteşuguri şi tehnologie.

Dacă ai încercuit 3, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 22 – pentru tine domeniul de interessunt oamenii. Îţi place să ai grijă sau să ajuţi pe alţii, să congingi sau să intervii întreoameni, să munceşti în echipă, să conduci sau să răspunzi de alţii. Ocupaţii care tecaracterizează sunt din următoarele domenii: medical, educare şi formare, asistenţă şiconsiliere, religie.

Dacă ai încercuit enunţurile 2, 4, 7, 10, 13, 19, 21, 24 – te preocupă informaţiascrisă. Îţi place să te exprimi în scris, muzică sau artă, să faci experienţe sau cercetăripe o temă, să găseşti soluţii sau răspunsuri la enigme, să studiezi sau să citeşti. Vei găsi ocupaţii în următoarele domenii: afaceri şi finanţe, cercetare ştiinţifică, vânzări şi servicii, turism, drept.

Adaptare şi traducere,

G. Marinescu, L. Tăsica

 

ANEXA 2

VALORILE

TESTUL VALORILOR PERSONALE

Testul de mai jos îşi propune să identifice valorile după care fiecare persoană se conduce în viaţă.

Marchează  cu + valorile importante şi cu − pe cele neimportante pentru tine.

VALOARE PERSONALĂ + VALOARE PERSONALĂ +
Afecţiune/dragoste     Împlinire    
Armonie interioară     Încredere    
Autonomie/independenţă     Loialitate    
Asumare de riscuri     Ordine/Stabilitate    
Avansare/Promovare     Originalitate    
Aventură/Lucruri noi     Pace    
Avere/avuţie     Perseverenţă    
Autoritatea     Plăcere    
Competiţie     Prietenie    
Conflict     Proprietate    
Confort     Putere/control    
Cooperare/Lucru în echipă     Răbdare    
Copiii     Realizare    
Corectitudine     Recunoaştere    
Creativitate     Religie/Spiritualitate    
Cultură generală     Respect faţă de sine    
Curaj     Respect pentru alţii    
Diversitate     Responsabilitate    
Educaţie/Ştiinţă     Sănătate    
Emoţie     Stabilitatea    
Empatie     Sârguinţă    
Frumuseţe     Solicitudine    
Imoralitate     Succes/Faptul de a câştiga    
Influenţa asupra celorlalţi     Viaţa de familie    
Integritate     Varietate    

 

 

Realizează un top 5 al valorilor marcate cu +!Realizează un top 5 al valorilor marcate cu -!

1. _________________________________    1. _________________________________

2. _________________________________    2. _________________________________

3. _________________________________    3. _________________________________

4. _________________________________    4. _________________________________

5.__________________________________      5.__________________________________

 (după Băban A., 2001)

ANEXA 3

CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE A APTITUDINILOR

 

Acest chestionar vă va ajuta  să aveți o imagine mai clară legată de aptitudinile dumneavoastră. Aptitudinile se referă la ceea ce puteți face (nu ce vă interesează, nu ce este important pentru voi, ci ceea ce puteți face).

Chestionarul se numește ,,de autoevaluare a aptitudinilor,, , fiindcă voi sunteți cei care evaluează nivelul unei anumite aptitudini.

Cum veți proceda: pentru fiecare întrebare alegeți nivelul care credeți că vă reprezintă cel mai bine, după următoarea scală:

 

1 = foarte mult

2 = mult

3 = destul de mult

4 = moderat

5 = puțin

6= deloc

 

Aptitudinea generală de învățare

 

Puteți să:

 

  1. înțelegeți instrucțiunile unui joc?
  2. gândiți înainte de a acționa?
  3. gândiți logic pentru a ajunge la o concluzie?
  4. înțelegeți explicațiile care vi se dau în diferite situații?
  5. evaluați obiectiv lucrurile și evenimentele ?
  6. învățați singur după un manual?
  7. găsiți argumente pentru a-i convinge pe alții?
  8. gândiți astfel încât să luați decizii bune?
  9. rezolvați probleme de calcul matematic?
  10. participați activ la discuții?

Reprezentarea spațială

Puteți să:

  1. rezolvați probleme de geometrie ?
  2. vă imaginați cum arată o cutie în plan ?
  3. vă reprezentați un lucru pe baza unei schițe ?
  4. vă imaginați cum se asamblează bucățile unei cutii?
  5. apreciați mărimile și distanțele într-o fotografie?
  6. desenați respectând proporțiile ?
  7. realizați schițe tridimensionale pe o hârtie ?
  8. copiați cu ușurință un desen ?
  9. vă reprezentați spații/clădiri pe baza unor planuri ?
  10. vă reprezentați anumite figuri geometrice în spațiu?

 

 

Coordonarea ochi – mână

 

Puteți să:

 

  1. sortați rapid anumite obiecte, fructe, legume, etc.?
  2. prindeți obiecte (ex. o mingie ) și le aruncați cu precizie ?
  3. tăiați cu foarfecele corect diferite figuri dintr-o coală de hârtie ?
  4. asamblați piesele unui mecanism sau joc?
  5. lucrați repede cu degetele sau cu mâinile ?
  6. desenați linii drepte?
  7. puneți obiectele unul peste altul fără ca acestea să se dărâme?
  8. asamblați piesele unui joc de puzzle?
  9. mergeți cu bicicleta de- a-lungul unei linii drepte?
  10. bateți cuie cu ciocanul fără să vă loviți peste degete?

 

 

Dexteritate manuală

 

Puteți să:

 

  1. manipulați unele unelte simple ca foarfecele, șurubelnița?
  2. utilizați mașini care necesită mișcări precise ale mâinilor?
  3. lucrați un timp îndelungat cu mâinile?
  4. prindeți mingea sau obiecte mici aruncate?
  5. curățați obiecte minuscule?
  6. mânuiți ghidonul bicicletei/ volanul mașinii?
  7. să utilizați veselă, pahare fără să le spargeți?
  8. să decupați, cu ușurință, după contur?
  9. să asamblezi componentele unui mecanism simplu?
  10. să repari obiecte de uz casnic?

 

 

Evaluare

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Total
Apt. gen. de învățare
Reprezentarea spațială
Apt. Coordonare ochi-mână
Dexteritatea manuală

 

 

Calcularea scorului:

Se calculează punctajul pentru fiecare aptitudine (totalul pe fiecare linie  din tabelul de evaluare). Cu cât punctajul este mai mic, cu atât vom considera că respectiva aptitudine este prezentă într-o mai mare măsură.

 

Descrierea corelației dintre aptitudine și profesie

 

Aptitudine Înseamnă Veți putea avea succes ca:
Aptitudinea generală de învățare Abilitatea de învățare, înțelegere și raționare rapidă Administrator, programator, inginer, jurist, etc.
Reprezentarea spațială Abilitatea de a ,,vedea în spațiu,,, informațiile văzute în plan, de a se orienta Arhitect, inginer construcții, designer de interior, etc.
Coordonare ochi-mână Abilitatea de coordonare a ochilor și mâinilor în efectuarea cu precizie a mișcărilor Electrician, șofer, tâmplar, dulgher, etc.
Dexteritate manuală Abilitatea de a asambla, modela, realiza obiecte, de a utiliza eficient unelte, instrumente Strungar, tehnician, mecanic, etc.

 

 

ANEXA 4

               AVEȚI O PERSONALITATE PUTERNICĂ ?

 

Anumite persoane nu se simt bine decât în anonimat, pierdute în mijlocul mulțimii. Altele, dimpotrivă, fac toate eforturile pentru a se distinge.Dar  mai există și o a treia categorie de oameni, a căror personalitate transpare cu naturalețe. Dumneavoastră din care categorie faceți parte? Încercați să răspundeți la următoarele întrebări și veți vedea.

 

  1. Ce fotografie ați alege pentru un calendar?
    1. o fotografie cu malul unui lac liniștit, în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. O fotografie cu piscul unui munte, cu o plantă alpină în plan și cu un norișor pe fundal.
 

5. Credeți că un sfârșit fericit este indispensabil unui film artistic?

a. da

b. nu

 

6. Păstrați o îmbrăcăminte care vă place să o purtați până când aceasta este complet uzată?

a. nu

b. da și în acest caz o port relaxat

c. bineînțeles, dar nu oricare

 

  1. Ce peisaj vi se pare mai idilic?
    1. Malul unui lac liniștit în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. Piscul unui munte, cu o plantă alpină în plin plan și cu un norișor pe fundal?

 

 7. Vă place să mergeți la serbări câmpenești?

a. da

b. nu

c. uneori

  1. Consacrați mult timp hooby-urilor dumneavoastră?
    1. Da
    2. Nu atât cât mi-aș dori
    3. Nu, nu am timp

 

8. Ați reușit să vă realizați deja unele vise din perioada adolescenței?

a. nu, nici unul

b. unele, dar puține

c. da, chiar și în present

  1. Sunteți invitat la o serată. La ce oră vă faceți apariția?
    1. Chiar la ora fixată
    2. În prima oră
    3. În circa 2 ore de la începere
9. O fotografie reprezentând o tufă înflorită vă dă impresia de dezordine?

a. da

b. nu

 

 

Cotarea răspunsurilor:

Calculați-vă punctajul cu ajutorul următorului tabel:

 

Răspuns

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

a

1

4

4

0

1

0

0

0

1

b

4

1

2

2

4

2

4

2

4

c

-

-

0

4

-

4

2

4

-

 

 

 

 

Interpretarea rezultatelor:

0-10 puncte

Nu țineți deloc să vă faceți remarcat, ba chiar dimpotrivă! De fapt, vă simțiți bine doar dacă faceți parte din ,,marea majoritate,,. Nu resimțiți nicio dorință să vă distingeți față de ceilalți. De altfel, chiar atunci când nu sunteți de acord cu cei din jur, evitați să vă exprimați deschis părerile personale. Încercați să aveți, din când în când curajul de a vă impune! Aceasta vă va permite să întâlniți oameni interesanți și să vă puneți în valoare calitățile.

 

11-20 puncte

Nu vă place să ofensați sau să iritați pe cineva. Nu îndrăzniți să vă faceți remarcat și țineți să respectați conveniențele. Totuși, ajungeți să puneți o notă personală în discuțiile pe care le purtați. Dar tentativele dumneavoastră de a vă afișa personalitatea nu sunt imediat remarcate. Respectați-i pe ceilalți, este mai bine, dar aceasta nu trebuie să fie un obstacol pentru a vă pune în valoare propria personalitate cât mai des posibil.

 

21-30 puncte

Ați dezvoltat un stil propriu și idei foarte personale. De aceea vă place să arătați celorlalți propria manieră de a acționa. Totuși, știți să respectați părerea celorlalți. Este însă imposibil de a se pune problema ca aceștia să vă determine să vă schimbați părerea. Aveți o personalitate puternică, desigur, dar știți totodată să acceptați și păreri contrare.

Sunteți foarte apreciat în anturajul în care vă aflați , deoarece sunteți siguri de sine, fără a fi, totuși, autoritar.

 

Peste 31 de puncte

Nu este nici o îndoială, aveți o personalitate foarte puternică, poate prea multă. Faceți orice pentru a vă remarca fiind pe punctual de a irita pe cei din jur. Din principiu, aveți în mod sistematic o altă  părere decât a celorlați, chiar dacă în forul dumneavoastră interior sunteți de accord cu ei.

A avea idei personale și un stil propriu este bine, însă ce-i prea mult strică. Riscați să deveniți pentru cei din jur bizar și încăpățânat. Faceți deci puțin efort pentru a devein mai natural.

( Adina Chelcea, ,,Cunoașterea de sine și a celorlalți)

 

 

Felicitări pentru curaj!

Te aşteptăm şi alaturi de noi, sigur îţi vei găsi un loc de muncă potrivit !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  Formarea profesională propriuzisa prin CPRP și suportul de curs aferent

 

 

 

Pagini de internet utile:

 

 

http://bestjobs.neogen.ro

http://www.1educat.ro/cariera/piatamuncii.html

http://www.dsclex.ro/ocupatii/cor1.htm (Clasificarea Ocupatiilor în România)

http://www.jobsearch.ro (baza de date cu locuri de munca disponibile în România)

http://www.mimmc.ro/legislatie/cv2final2final__2_.doc

http://www.munca.ro

http://www.nextsteps.org/ (include numeroase informații din Canada cu privire la profilurile carierei șiîntrebări referitoare la carieră. De asemenea include linkuricătre tabele cu locuri de muncă online șiresurse privind libera practică ce te pot ajuta să cauți locul de muncă visat).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. III.             ETAPELE LUĂRII DECIZIEI (ÎN CARIERĂ)

(modelul Egan)

 

  1. 1.      Identificarea problemei în legătură cu care trebuie luată decizia
  • Ce alegere trebuie să fac ?

 

  1. 2.      Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

 

  1. Identificarea opţiunilor (explorarea carierei)
  • În acest moment care sunt alternativele care mă interesează, care mi se potrivesc ?
  • Alcătuieşte o listă de opţiuni pe care intenţionezi să le explorezi mai profund.

 

  1. Acumularea de date şi informaţii despre fiecare opţiune
  • Examinează datele şi informaţiile pe care le ai deja.
  • Identifică resursele şi informaţiile de care ai mai avea nevoie.

 

  1. Evaluarea opţiunilor
  • Identifică avantajele şi dezavantajele fiecărei opţiuni.
  • Identifică valorile şi nevoile care îţi sunt satisfăcute de fiecare opţiune.
  • Identifică riscurile şi posibilele consecinţe negative ale fiecărei opţiuni.

 

  1. Selectarea unei opţiuni
  • Ai destule informaţii pentru a lua decizia ?
  • Dacă nu, continuă să aduni şi să analizezi informaţii.

 

  1. Formularea unui plan de acţiune
  • Care sunt paşii care trebuie urmaţi pentru realizarea deciziei mele ?
  • Ce informaţii şi resurse trebuie să am pentru fiecare pas ?
  • Care sunt posibilele bariere şi cum le depăşesc ?

 

 

 

 

 

 

  1. IV.             Resurse legate de promovare

 

CONSILIERE ȘI ORIENTARE PROFESIONALĂ ȘI VOCAȚIONALĂ

                ,,Comoara cunoașterii”

Tractorul unui fermier nu mai mergea. Toate rudele şi prietenii fermierului au încercat să repare ceea ce era stricat. În cele din urmă, fermierul a chemat un specialist. Acesta l-a verificat, a ridicat capota şi s-a uitat la toate cu atenţie. A luat un ciocan. Cu o singură lovitură într-o anumită parte a motorului, l-a pus din nou în funcţiune. Motorul a început să meargă ca şi cum niciodată nu a fost stricat. Dar, când fermierul a văzut nota de plată a expertului, s-a înfuriat.

― Ce, îmi ceri 50 de dolari, când tot ceea ce ai făcut a fost o lovitură de ciocan?

― Dragă prietene, a replicat omul. Pentru lovitura de ciocan am calculat un singur dolar. Dar cer 49 de dolari pentru faptul de a fi ştiut unde să lovesc cu ciocanul.

(după Peseschkian, 2006)

ARGUMENT:

Într-o societate ca a noastră, în care singura constantă a ajuns să fie schimbarea, se impune tot mai pregnant nevoia de adaptare. În această adevărată junglă a realității contemporane, adaptarea este de multe ori similară cu supraviețuirea.

Lupta acerbă, aproape fară scrupule , pentru caștigarea și apoi pentru menținerea unui statut social, care să ne confere stabilitate financiară și nu numai, se face resimțită cel mai vizibil pe piața muncii.

Dinamica actuală  a pieței muncii, aduce în prim-planul atenției necesitatea de acordare a consilierii și orientării profesionale. In contextul permanentei competiții între cerere și ofertă, pregătirea temeinică pentru o viitoare profesie, reprezintă un deziderat incontestabil.

Noile cerințe dictate de nevoile complexe ale schimbărilor, exercită mari presiuni sub aspectul social, dar mai ales profesional.

Astfel, la acest ultim nivel, apare nevoia de înaltă calificare, reciclare, policalificare, specializare, dar mai ales reconversie profesională, ca o continuă perfecționare, cu precădere pentru persoanele de vârsta adultă.

Investiția în resursa umana s-a dovedit a fi întotdeauna ( indiferent de context), cea mai sigură pe termen scurt, mediu și lung.

Este evidentă nevoia de a crea noi programe de formare a factorului uman, în domenii de activitate din sectorul actual economic și social .

Orientarea pentru alegerea unui traseu profesional optim, are rolul de a sprijini factorul uman în procesul decizional cu privire la carieră, prin oferirea de informații și prin facilitarea interpretării și utilizării acestora.

Flexibilitatea și controlul asupra propriei dezvoltări a carierei, au la bază dezvoltarea a cinci domenii de competență ( Băban, 2001 ): cunostințe despre sine, informații opționale, luarea deciziei, planificarea și promovarea personala.

Deloc lipsit de importanță, serviciul de mediere a muncii ( art.59 din legea 76 și art. 5 (2) din legea 116/2002), este activitatea prin care se realizează la modul cel mai concret colaborarea dintre angajatori și cei aflați în căutarea unui loc de muncă.

CPRP  își propune să vină prin serviciile sale în întâmpinarea persoanelor aflate în căutarea unui loc de muncă, a șomerilor sau a celor angajate, dar care doresc să-și schimbe locul de muncă, oferind informații cu privire la locurile de muncă vacante și condițiile de ocupare a acestora, realizând preselecția , evaluarea competențelor și repartizarea candidaților corespunzătoare cu cerințele specifice, prin oferirea de planuri individuale de mediere și seminare informative.

SCOPUL CONSILIERII: dezvoltarea capacităţii de planificare a carierei, prin alegerea traseului  profesional optim şi realist, în raport cu identitatea vocaţională şi oferta socială din piața muncii.

 

OBIECTIVELE CONSILIERII:

1. facilitarea identificării elementelor componente ale identităţii vocaţionale;

2.oferirea unui suport informativ/formativ cu privire la pregătirea educaţională și profesională necesară planului de carieră;

3. asistarea factorului uman în procesul decizional cu privire la carieră.

4. formarea deprinderilor de dezvoltare a resurselor legate de promovare(CV, scrisoare de intenţie, portofoliu) , prezentarea la un interviu de angajare, etc.

 

 

 

 

Eşti interesat să te cunoşti mai bine ? Îţi propunem câteva teste de autoevaluare.

 

 Încearcă, nu ai nimic de pierdut !

 

 

 

 

  1. I.                   Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

  • Interese : ce sunt interesat să fac; ce activităţi îmi plac / nu îmi plac; în ce mediu de muncă m-aş simţi cel mai bine etc.
  • Valori : care sunt lucrurile importante pentru mine; ce vreau să obţin de la carieră etc.
  • Abilităţi : ce pot să fac cel mai bine; care sunt cele mai importante aptitudini; care  sunt punctele mele tari şi slabe etc.
  • Personalitate : ce calităţi am care m-ar ajuta în muncă; cum va influenţa stilul meu personal alegerile pe care le voi face etc.

 

 

 

ANEXA 1

 

INTERESE

 

Iată un mod uşor prin care îţi poţi descoperi domeniul de interese, acele tipuri de activităţi pe care le realizezi întotdeauna cu drag.

Încercuieşte enunţurile care te descriu cel mai bine:

1. Îmi place mai mult să fabric (confecţionez) ceva decât să citesc o carte.

2. Îmi place să rezolv şi să găsesc soluţii pentru problemele care îmi dau bătaie decap.

3. Îmi place să-i ajut pe alţii când au nevoie.

4. Pentru mine, cea mai importantă metodă de a învăţa lucruri noi este de a citi cevareferitor la subiectul respectiv.

5. Îmi place munca manuală.

6. Îmi place să fiu şef.

7. Prefer să cunosc toate datele unei probleme înainte de a mă apuca de rezolvareaei.

8. Îmi place să am grijă de alţii.

9. Îmi place să concep, să inventez lucruri noi.

10. Îmi place să mă exprim prin artă.

11. Mi-ar plăcea o muncă în care aş putea fi în relaţie cu alţii toată ziua.

12. Îmi place să lucrez cu materiale şi echipamente.

13. Îmi face plăcere să aflu lucruri şi idei noi.

14. Cooperarea cu alţii îmi pare o stare firească.

15. Caut să descopăr cum funcţionează lucrurile demontându-le.

16. Aş alege să lucrez cu maşini şi obiecte mai degrabă decât cu oamenii.

17. Reuşesc în mod obişnuit să influenţez oamenii să facă lucrurile în felul meu.

18. Îmi place să construiesc şi să repar obiecte.

19. Cercetarea pe care trebuie să o efectuez pentru a-mi realiza proiectele îmiconvine.

20. Îmi place să intru în relaţie cu oamenii.

21. Caut să găsesc idei şi modalităţi noi de a efectua lucrurile.

22. Solicit părerea altora.

23. Îmi place să învăţ să folosesc diverese instrumente/echipamente.

 

INTERPRETARE

Dacă ai încercuit enunţurile 1, 5, 9, 12, 15, 16, 18, 23 – îţi place lumeaobiectelor, despre ea ai cunoştinţe, în ea te descurci. Te atrag ocupaţiile care se referăla următoarele domenii: mecanică, producţie utilaje, construcţii mecanice, reparaţii şiîntreţinere, transporturi, meşteşuguri şi tehnologie.

Dacă ai încercuit 3, 6, 8, 11, 14, 17, 20, 22 – pentru tine domeniul de interessunt oamenii. Îţi place să ai grijă sau să ajuţi pe alţii, să congingi sau să intervii întreoameni, să munceşti în echipă, să conduci sau să răspunzi de alţii. Ocupaţii care tecaracterizează sunt din următoarele domenii: medical, educare şi formare, asistenţă şiconsiliere, religie.

Dacă ai încercuit enunţurile 2, 4, 7, 10, 13, 19, 21, 24 – te preocupă informaţiascrisă. Îţi place să te exprimi în scris, muzică sau artă, să faci experienţe sau cercetăripe o temă, să găseşti soluţii sau răspunsuri la enigme, să studiezi sau să citeşti. Vei găsi ocupaţii în următoarele domenii: afaceri şi finanţe, cercetare ştiinţifică, vânzări şi servicii, turism, drept.

Adaptare şi traducere,

G. Marinescu, L. Tăsica

 

ANEXA 2

VALORILE

TESTUL VALORILOR PERSONALE

Testul de mai jos îşi propune să identifice valorile după care fiecare persoană se conduce în viaţă.

Marchează  cu + valorile importante şi cu − pe cele neimportante pentru tine.

VALOARE PERSONALĂ + VALOARE PERSONALĂ +
Afecţiune/dragoste     Împlinire    
Armonie interioară     Încredere    
Autonomie/independenţă     Loialitate    
Asumare de riscuri     Ordine/Stabilitate    
Avansare/Promovare     Originalitate    
Aventură/Lucruri noi     Pace    
Avere/avuţie     Perseverenţă    
Autoritatea     Plăcere    
Competiţie     Prietenie    
Conflict     Proprietate    
Confort     Putere/control    
Cooperare/Lucru în echipă     Răbdare    
Copiii     Realizare    
Corectitudine     Recunoaştere    
Creativitate     Religie/Spiritualitate    
Cultură generală     Respect faţă de sine    
Curaj     Respect pentru alţii    
Diversitate     Responsabilitate    
Educaţie/Ştiinţă     Sănătate    
Emoţie     Stabilitatea    
Empatie     Sârguinţă    
Frumuseţe     Solicitudine    
Imoralitate     Succes/Faptul de a câştiga    
Influenţa asupra celorlalţi     Viaţa de familie    
Integritate     Varietate    

 

 

Realizează un top 5 al valorilor marcate cu +!Realizează un top 5 al valorilor marcate cu -!

1. _________________________________    1. _________________________________

2. _________________________________    2. _________________________________

3. _________________________________    3. _________________________________

4. _________________________________    4. _________________________________

5.__________________________________      5.__________________________________

 (după Băban A., 2001)

ANEXA 3

CHESTIONAR DE AUTOEVALUARE A APTITUDINILOR

 

Acest chestionar vă va ajuta  să aveți o imagine mai clară legată de aptitudinile dumneavoastră. Aptitudinile se referă la ceea ce puteți face (nu ce vă interesează, nu ce este important pentru voi, ci ceea ce puteți face).

Chestionarul se numește ,,de autoevaluare a aptitudinilor,, , fiindcă voi sunteți cei care evaluează nivelul unei anumite aptitudini.

Cum veți proceda: pentru fiecare întrebare alegeți nivelul care credeți că vă reprezintă cel mai bine, după următoarea scală:

 

1 = foarte mult

2 = mult

3 = destul de mult

4 = moderat

5 = puțin

6= deloc

 

Aptitudinea generală de învățare

 

Puteți să:

 

  1. înțelegeți instrucțiunile unui joc?
  2. gândiți înainte de a acționa?
  3. gândiți logic pentru a ajunge la o concluzie?
  4. înțelegeți explicațiile care vi se dau în diferite situații?
  5. evaluați obiectiv lucrurile și evenimentele ?
  6. învățați singur după un manual?
  7. găsiți argumente pentru a-i convinge pe alții?
  8. gândiți astfel încât să luați decizii bune?
  9. rezolvați probleme de calcul matematic?
  10. participați activ la discuții?

 

Reprezentarea spațială

 

Puteți să:

 

  1. rezolvați probleme de geometrie ?
  2. vă imaginați cum arată o cutie în plan ?
  3. vă reprezentați un lucru pe baza unei schițe ?
  4. vă imaginați cum se asamblează bucățile unei cutii?
  5. apreciați mărimile și distanțele într-o fotografie?
  6. desenați respectând proporțiile ?
  7. realizați schițe tridimensionale pe o hârtie ?
  8. copiați cu ușurință un desen ?
  9. vă reprezentați spații/clădiri pe baza unor planuri ?
  10. vă reprezentați anumite figuri geometrice în spațiu?

 

 

Coordonarea ochi – mână

 

Puteți să:

 

  1. sortați rapid anumite obiecte, fructe, legume, etc.?
  2. prindeți obiecte (ex. o mingie ) și le aruncați cu precizie ?
  3. tăiați cu foarfecele corect diferite figuri dintr-o coală de hârtie ?
  4. asamblați piesele unui mecanism sau joc?
  5. lucrați repede cu degetele sau cu mâinile ?
  6. desenați linii drepte?
  7. puneți obiectele unul peste altul fără ca acestea să se dărâme?
  8. asamblați piesele unui joc de puzzle?
  9. mergeți cu bicicleta de- a-lungul unei linii drepte?
  10. bateți cuie cu ciocanul fără să vă loviți peste degete?

 

 

Dexteritate manuală

 

Puteți să:

 

  1. manipulați unele unelte simple ca foarfecele, șurubelnița?
  2. utilizați mașini care necesită mișcări precise ale mâinilor?
  3. lucrați un timp îndelungat cu mâinile?
  4. prindeți mingea sau obiecte mici aruncate?
  5. curățați obiecte minuscule?
  6. mânuiți ghidonul bicicletei/ volanul mașinii?
  7. să utilizați veselă, pahare fără să le spargeți?
  8. să decupați, cu ușurință, după contur?
  9. să asamblezi componentele unui mecanism simplu?
  10. să repari obiecte de uz casnic?

 

 

Evaluare

 

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 Total
Apt. gen. de învățare
Reprezentarea spațială
Apt. Coordonare ochi-mână
Dexteritatea manuală

 

 

Calcularea scorului:

Se calculează punctajul pentru fiecare aptitudine (totalul pe fiecare linie  din tabelul de evaluare). Cu cât punctajul este mai mic, cu atât vom considera că respectiva aptitudine este prezentă într-o mai mare măsură.

 

Descrierea corelației dintre aptitudine și profesie

 

Aptitudine Înseamnă Veți putea avea succes ca:
Aptitudinea generală de învățare Abilitatea de învățare, înțelegere și raționare rapidă Administrator, programator, inginer, jurist, etc.
Reprezentarea spațială Abilitatea de a ,,vedea în spațiu,,, informațiile văzute în plan, de a se orienta Arhitect, inginer construcții, designer de interior, etc.
Coordonare ochi-mână Abilitatea de coordonare a ochilor și mâinilor în efectuarea cu precizie a mișcărilor Electrician, șofer, tâmplar, dulgher, etc.
Dexteritate manuală Abilitatea de a asambla, modela, realiza obiecte, de a utiliza eficient unelte, instrumente Strungar, tehnician, mecanic, etc.

 

 

ANEXA 4

               AVEȚI O PERSONALITATE PUTERNICĂ ?

 

Anumite persoane nu se simt bine decât în anonimat, pierdute în mijlocul mulțimii. Altele, dimpotrivă, fac toate eforturile pentru a se distinge.Dar  mai există și o a treia categorie de oameni, a căror personalitate transpare cu naturalețe. Dumneavoastră din care categorie faceți parte? Încercați să răspundeți la următoarele întrebări și veți vedea.

 

  1. Ce fotografie ați alege pentru un calendar?
    1. o fotografie cu malul unui lac liniștit, în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. O fotografie cu piscul unui munte, cu o plantă alpină în plan și cu un norișor pe fundal.
 

5. Credeți că un sfârșit fericit este indispensabil unui film artistic?

a. da

b. nu

 

6. Păstrați o îmbrăcăminte care vă place să o purtați până când aceasta este complet uzată?

a. nu

b. da și în acest caz o port relaxat

c. bineînțeles, dar nu oricare

 

  1. Ce peisaj vi se pare mai idilic?
    1. Malul unui lac liniștit în plină vară, încărcat de verdeață.
    2. Piscul unui munte, cu o plantă alpină în plin plan și cu un norișor pe fundal?

 

 7. Vă place să mergeți la serbări câmpenești?

a. da

b. nu

c. uneori

  1. Consacrați mult timp hooby-urilor dumneavoastră?
    1. Da
    2. Nu atât cât mi-aș dori
    3. Nu, nu am timp

 

8. Ați reușit să vă realizați deja unele vise din perioada adolescenței?

a. nu, nici unul

b. unele, dar puține

c. da, chiar și în present

  1. Sunteți invitat la o serată. La ce oră vă faceți apariția?
    1. Chiar la ora fixată
    2. În prima oră
    3. În circa 2 ore de la începere
9. O fotografie reprezentând o tufă înflorită vă dă impresia de dezordine?

a. da

b. nu

 

 

Cotarea răspunsurilor:

Calculați-vă punctajul cu ajutorul următorului tabel:

 

Răspuns

 

1

2

3

4

5

6

7

8

9

a

1

4

4

0

1

0

0

0

1

b

4

1

2

2

4

2

4

2

4

c

-

-

0

4

-

4

2

4

-

 

 

 

 

Interpretarea rezultatelor:

0-10 puncte

Nu țineți deloc să vă faceți remarcat, ba chiar dimpotrivă! De fapt, vă simțiți bine doar dacă faceți parte din ,,marea majoritate,,. Nu resimțiți nicio dorință să vă distingeți față de ceilalți. De altfel, chiar atunci când nu sunteți de acord cu cei din jur, evitați să vă exprimați deschis părerile personale. Încercați să aveți, din când în când curajul de a vă impune! Aceasta vă va permite să întâlniți oameni interesanți și să vă puneți în valoare calitățile.

 

11-20 puncte

Nu vă place să ofensați sau să iritați pe cineva. Nu îndrăzniți să vă faceți remarcat și țineți să respectați conveniențele. Totuși, ajungeți să puneți o notă personală în discuțiile pe care le purtați. Dar tentativele dumneavoastră de a vă afișa personalitatea nu sunt imediat remarcate. Respectați-i pe ceilalți, este mai bine, dar aceasta nu trebuie să fie un obstacol pentru a vă pune în valoare propria personalitate cât mai des posibil.

 

21-30 puncte

Ați dezvoltat un stil propriu și idei foarte personale. De aceea vă place să arătați celorlalți propria manieră de a acționa. Totuși, știți să respectați părerea celorlalți. Este însă imposibil de a se pune problema ca aceștia să vă determine să vă schimbați părerea. Aveți o personalitate puternică, desigur, dar știți totodată să acceptați și păreri contrare.

Sunteți foarte apreciat în anturajul în care vă aflați , deoarece sunteți siguri de sine, fără a fi, totuși, autoritar.

 

Peste 31 de puncte

Nu este nici o îndoială, aveți o personalitate foarte puternică, poate prea multă. Faceți orice pentru a vă remarca fiind pe punctual de a irita pe cei din jur. Din principiu, aveți în mod sistematic o altă  părere decât a celorlați, chiar dacă în forul dumneavoastră interior sunteți de accord cu ei.

A avea idei personale și un stil propriu este bine, însă ce-i prea mult strică. Riscați să deveniți pentru cei din jur bizar și încăpățânat. Faceți deci puțin efort pentru a devein mai natural.

( Adina Chelcea, ,,Cunoașterea de sine și a celorlalți)

 

 

Felicitări pentru curaj!

Te aşteptăm şi alaturi de noi, sigur îţi vei găsi un loc de muncă potrivit !

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

II.  Formarea profesională propriuzisa prin CPRP și suportul de curs aferent

 

 

 

Pagini de internet utile:

 

 

http://bestjobs.neogen.ro

http://www.1educat.ro/cariera/piatamuncii.html

http://www.dsclex.ro/ocupatii/cor1.htm (Clasificarea Ocupatiilor în România)

http://www.jobsearch.ro (baza de date cu locuri de munca disponibile în România)

http://www.mimmc.ro/legislatie/cv2final2final__2_.doc

http://www.munca.ro

http://www.nextsteps.org/ (include numeroase informații din Canada cu privire la profilurile carierei șiîntrebări referitoare la carieră. De asemenea include linkuricătre tabele cu locuri de muncă online șiresurse privind libera practică ce te pot ajuta să cauți locul de muncă visat).

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  1. III.             ETAPELE LUĂRII DECIZIEI (ÎN CARIERĂ)

(modelul Egan)

 

  1. 1.      Identificarea problemei în legătură cu care trebuie luată decizia
  • Ce alegere trebuie să fac ?

 

  1. 2.      Autocunoaşterea, explorarea propriului potenţial

Analizează-ţi interesele, valorile, abilităţile, caracteristicile de personalitate !

 

  1. Identificarea opţiunilor (explorarea carierei)
  • În acest moment care sunt alternativele care mă interesează, care mi se potrivesc ?
  • Alcătuieşte o listă de opţiuni pe care intenţionezi să le explorezi mai profund.

 

  1. Acumularea de date şi informaţii despre fiecare opţiune
  • Examinează datele şi informaţiile pe care le ai deja.
  • Identifică resursele şi informaţiile de care ai mai avea nevoie.

 

  1. Evaluarea opţiunilor
  • Identifică avantajele şi dezavantajele fiecărei opţiuni.
  • Identifică valorile şi nevoile care îţi sunt satisfăcute de fiecare opţiune.
  • Identifică riscurile şi posibilele consecinţe negative ale fiecărei opţiuni.

 

  1. Selectarea unei opţiuni
  • Ai destule informaţii pentru a lua decizia ?
  • Dacă nu, continuă să aduni şi să analizezi informaţii.

 

  1. Formularea unui plan de acţiune
  • Care sunt paşii care trebuie urmaţi pentru realizarea deciziei mele ?
  • Ce informaţii şi resurse trebuie să am pentru fiecare pas ?
  • Care sunt posibilele bariere şi cum le depăşesc ?

 

 

 

 

 

 

  1. IV.             Resurse legate de promovare

 

  • Curriculum Vitae
  • Scrisoarea de intenţie
  • Portofoliu
  • Informaţii despre prezentarea la un interviu

CPRP, partenerul tau de cursă lungă !

  • Curriculum Vitae
  • Scrisoarea de intenţie
  • Portofoliu
  • Informaţii despre prezentarea la un interviu

CPRP, partenerul tau de cursă lungă !